Părintele Rafail Noica: „Nu ne dăm seama cât trăim în închipuire”

„Noi nu ne dăm seama cât trăim în închipuire. Zice omul: „mi-a venit un gând…” Ce-nseamnă – gândiți-vă toți – ce-nseamnă „mi-a venit un gând”? De unde? Ce este acest gând care mi-a venit? Părintele Sofronie tot așa spunea: de fapt, în fiecare gând, este un duh. Asta-nsemnează: avem și noi gânduri, suntem și noi duh, dar gândurile noastre sunt mai așa, mai socoteli de-ale noastre, dar când îți vine un gând, o idee, un fel de viziune câte-odată, ăsta-i un duh; dacă Duhul este Dumnezeu sau de la Dumnezeu, este Duh de viață; dacă un gând care-ți vine te deznădăjduiește sau îți provoacă necredință, sau te zgâlțâie într-un fel sau altul din așezarea ta, într-o, să zicem, o panică sau o groază fără ieșire, sau într-un întuneric, gândul ăsta era de la un duh străin de Dumnezeu, duh ucigaș și, dacă vreți, textul filocalic, discernământul duhovnicesc, discernerea duhurilor pe linia asta vin: nu ce-mi propune gândul, ci ce efect are asupra sufletului meu…”

(Fragmnent din cuvântul Părintelui Rafail Noica, Serile Filocalice, 2002)

O părere la “Părintele Rafail Noica: „Nu ne dăm seama cât trăim în închipuire”

Lasă un răspuns

