Preot prof. Gheorghe-Radu Sălăgian: BIBLIA sau Sfânta Scriptură – Studiu aprofundat (I)

Părintele Gheorghe-Radu Sălăgian

PROLOG. Biblia e Cartea care cuprinde cartile. Biblia, asadar, e Biblioteca; Biblioteca prin excelenta, singura si singulara în dumnezeiasca ei omenitate. Orice biblioteca din lume poate avea cuvinte despre Dumnezeu; Biblia e însasi rostirea lui Dumnezeu, anume pentru oameni. Inspirata de Duhul Sfânt, ea e Cartea devenita carti [BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURA, EDITIE JUBILIARA A SFÂNTULUI SINOD; Tiparita cu binecuvântarea si prefata Prea Fericitului Parinte TEOCTIST, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române; VERSIUNE DIORTOSITA DUPA SEPTUAGINTA, REDACTATA SI ADNOTATA DE BARTOLOMEU VALERIU ANANIA, ARHIEPISCOPUL CLUJULUI; Editura Institutului Biblic si de Misune al Bisericii Ortodoxe Române; BUCURESTI – 2001; pag. 7].

Întrucât Sfânta Scriptura este cuvântul lui Dumnezeu descoperit oamenilor, scris sub influenta Duhului Sfânt (2 TIMOTEI 3, 16), cercetarii si cunoasterii acestui scump tezaur al adevarului si învataturii i s-a acordat întotdeauna o mare importanta din partea Bisericii Crestine. Daca cunoasterea adevarului din Sfânta Scriptura este o datorie pentru fiecare credincios crestin, cu atât mai mult cercetarea, dar mai ales studierea si aprofundarea continutului cartilor sfinte este si ramâne o datorie sfânta pentru cei ce slujesc sau se pregatesc pentru slujire în Biserica lui Iisus Hristos [STUDIUL VECHIULUI TESTAMENT: pentru Facultatile de Teologie/ pr. prof. Vladimir Prelipcean, pr. prof. Nicolae Neaga, pr. prof. Gheorghe Barna, pr. prof. Mircea Chialda; îngrij. de ed.:pr. prof. dr. Ioan Chirila – Ed. a 4-a, rev. – Cluj-Napoca; Renasterea, 2006; pag. 17; Bibliogr. ISBN 973-8248-74-4].

Cu omul adamic Creatorul vorbea într-un singur limbaj; omul cazut n-a mai înteles graiul îngerilor (de aici rezulta ca prima pereche de oameni înainte de caderea în pacatul stramosesc vorbeau limba îngerilor), si-ntr-un târziu s-a pomenit Moise ca tocmai pe el, bâlbâitul, îl trimite Dumnezeu sa le graiasca oamenilor cuvintele Sale [BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURA, EDITIE JUBILIARA A SFÂNTULUI SINOD…;pag. 7].

Pâna sa ajunga Moise sa scrie primele cinci carti din Biblie, el a intrat într-un dialog amplu cu Dumnezeu, astfel: “Atunci Moise a zis catre Dumnul: “Iarta-ma, Doamne, dar eu nu-s facut pentru vorba – si asta, nu de ieri sau alaltaieri, nici de când ai prins Tu sa graiesti cu robul Tau -; gura mi-i gângava, limba mi-i încâlcita…”. Dumnezeu însa a zis catre Moise: “Cine i-a dat omului gura? si cine-l face mut sau surd, vazator sau nevazator? Oare nu Eu, Dumnezeu? Si acum, du-te: Eu sunt Cel ce-ti voi deschide gura, si te voi învata ce sa graiesti”. Zis-a Moise: “Rogu-ma, Doamne: alege pe un altul, care sa poata si pe care sa-l trimiti!” Atunci s-a aprins mânia lui Dumnezeu asupra lui Moise; si i-a zis: “Oare nu-i pe lume Aaron, fratele tau, levitul?: Eu stiu ca el cu grai va grai-n locul tau. Iata, el îti va iesi în întâmpinare; si când te va vedea, bucurase-va el în inima sa; iar tu vei grai catre el si-i vei pune în gura cuvintele Mele; iar Eu voi deschide gura ta si voi deschide gura lui si va voi învata ce sa faceti. El e cel ce va grai catre popor în locul tau, asa ca el va fi gura ta, iar tu vei fi pentru el ceea ce pentru tine e Dumnezeu” (IESIRE 4, 10-16) [Ibidem, pag. 82]

Dialogul lui Moise cu Dumnezeu continua, astfel: “Atunci a zis Domnul catre Moise: “Scrie aceasta într-o carte (E pentru prima oara când Moise e mentionat ca autor al cartilor lui; chiar daca nu putem sti de care anume carte e vorba aici, faptul ramâne semnificativ), spre aducere aminte, si spune-i lui Iosua ca pomenirea lui Amalec o voi sterge din cele ce sunt sub cer” (IESIRE 17,14) [Ibidem; pag. 97].

Si el a scris totul într-o carte. De aici, lunga si dramatica istorie a textului biblic, cu autori sacri sau profani, cu limbi originale sau derivate, cu graiuri uitate sau stâlcite, cu traduceri mai bune sau mai putin bune, cu copisti atenti sau osteniti, cu tomuri, codici si colectii vrafuite (vrafuite – puse una peste alta în dezordine), cu studii si cercetari savante, cu evaluari semantice si editii critice…, totul, în ultima instanta, menit sa-i redea filologiei transparenta teologica prin care cuvintele redevin Cuvânt [Ibidem; pag. 7].

Asa sta Biblia în fata cititorului: ca o prescura care poate sa ramâna pâine dospita, poate deveni anafura sau se poate transfigura în Trup euharistic. Trepte de patrundere, trepte de cunoastere; trepte de cunoastere, trepte de initiere; trepte de initiere, trepte de sfintenie: “chiar daca L-am cunoscut pe Hristos dupa trup, acum nu-L mai cunoastem astfel” (2 CORINTENI 5, 16) [Idem].

În ceea ce priveste importanta studierii Sfintei Scripturi, Înalt Prea Sfintia Sa, Bartolomeu Anania scrie: “Prin urmare, cititorule, daca vei deschide Cartea din simpla curiozitate sau deprindere, spre a-ti împlini nevoia de A STI, si daca ai strabatut-o ca pe un simplu act de cultura, fii sigur ca n-o vei uita. Daca ai zabovit asupra-i cu un oarecare înteres lingvistic, vei fi aflat ca în ebraica si în greaca veche sunt nenumarate cuvinte, fraze si denumiri eterogene, împrumutate din culturile cu care autorii biblici s-au învecinat sau din altele pe care nici ei nici parintii lor nu le-au stiut. Daca ai citit-o numai ca pe o opera literara, iata ca ai gustat într-însa belsug de genuri si specii, poezie lirica si epica, istoriografie, legislatie, imnuri sacre si sapientiale, pagini profetice si apocaliptice, proze scurte si nuclee de roman, scenarii dramatice si eseuri filosofice, sentinte aforistice si incantatii prozodice… . Daca ai cercetat-o cu un ochi critic si necrutator, vei fi descoperit si ceea ce, în fapt, cautai: naivitati, inadverdente, lacune, suprapuneri, distorsiuni, interpolari, paralelisme si multe alte metehne care te vor în masura în care te vei opri aici” [Idem]. VA URMA.

de Preot prof. Gheorghe-Radu Salagian – Parohia Ortodoxa Româna Bercu Nou si Scoala Gimnaziala “Avram Iancu”, Satu-Mare

Sursa: CALAUZA ORTODOXA

O părere la “Preot prof. Gheorghe-Radu Sălăgian: BIBLIA sau Sfânta Scriptură – Studiu aprofundat (I)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s