Părintele Ioan Gânscă: Suiţi-vă, fraţilor, suiţi-vă!

scara-raiuluiPărintele Ioan Gânscă

[ revista Renasterea, nr. 3, 2001, p. 10 ]

„Dragostea nu cade niciodata” (1 Corinteni 13, 8)

Dupa Duminica Izgonirii lui Adam din rai, ne intalnim din nou cu Adam (in Sfinti) in Duminica a patra din Postul Mare, cand Biserica noastra il praznuieste pe Sfantul Ioan, cel ce a scris Scara, „ca pe un nou Adam” (cf. diac. Ioan I. lca jr.) in care chipul lui Dumnezeu, sters din intaiul Adam, s-a repictat ca o icoana vie cu culorile virtutilor si cu penelul Sfantului Duh (cf. Sf. Diadoh al Foticeei).

Ajuns prin rugaciune, asceza si contemplatie ca o „stea adevarata si neratacita, luminand marginile lumii” (Condac), Sfantul Ioan ne arata scara virtutilor pe care omul se poate urca la cer. Alcatuita din 30 de trepte (capitole), scrierea sa este sinteza cea mai desavarsita a literaturii ascetice, iar lectura ei este cea mai importanta dintre lecturile patristice din timpul Postului Mare (cf. Parintele Makarios Simonopetritul).

Vechii iconari din Rasaritul ortodox au fost atat de patrunsi de invatatura Scarii, incat au ilustrat-o inspirat in numeroase icoane, fresce si gravuri. La noi o intalnim mai ales in Moldova, cuprinsa in programul iconografic al catorva biserici manastiresti (Dobrovat, Rasca, Sucevita, Sf. Ilie-Suceva, Cetatuia-Iasi), dar o vedem si in Tara Romaneasca, la Hurezi.

Comparand frescele din toate aceste locuri, nu putem sa nu observam ca zugravii Sucevitei au realizat cea mai ampla interpretare a Scarii virtutilor din intrega iconografie romaneasca. Plasata in centrul fatadei de nord si chiar pe axul intrarii principale in incinta manastirii, ea atrage imediat privirile celor ajunsi aici. Rostui acestei „strategii” iconografice este evident, el vizand importanta intalnirii cu Sfantul Ioan si cu Scara sa.

Continuand comparatia cu bisericile pe care deja le-am mentionat, vom constata ca numai la Sucevita, intre ultimele trepte ale scarii, apare o distanta nefiresc de mare care o face aproape imposibil de urcat. Si intrucat acest detaliu are un scop foarte precis, in chiar acest interval (dintre treptele cu pricina) iconarii l-au zugravit pe unul dintre asceti cazut si atarnat de scara cu capul in jos.
Luand aminte la cele de mai sus este firesc sa ne intrebam: e cu putinta ca cineva care a parcurs 29 dintre treptele Scarii (si deci tot atatea virtuti) sa piarda cetatenia raiului pentru ca nu a reusit sa urce doar o singura treapta? Care e aceasta treapta decisiva si ce vor sa ne invete iconarii?

Din Scara Sfantului Ioan stim ca treapta cea mai de sus (a 30-a) este a dumnezeiestii iubiri. Deci aceasta ii mai lipsea nefericitului ascet. El nu a mai putut „pasi” pe ea pentru a intra in Imparatia Cerurilor deoarece, zice Sfantul Maxim Marturisitorul: „Toata asceza care nu are iubire este straina de Dumnezeu!”.

Prin urmare, chiar daca as urca toate cele 29 de trepte, sau, cu alte cuvinte spus, chiar „de as grai in limbile oamenilor si ale ingerilor, iar dragoste nu am, facutu-m-am arama rasunatoare si chimval rasunator. Si de as avea darul proorociei si tainele toate le-as cunoaste si orice stiinta, si de-as avea atata credinta incat sa mut si muntii, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. Si de-as imparti toata avutia mea si de as da trupul meu ca sa fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi foloseste” (1 Corinteni 13, 8).

Aceasta este invatatura de taina pe care ne-au descoperit-o genialii iconari ai Sucevitei, care, impreuna cu Sfantul Ioan Scararul, ne indeamna pe toti:

„Suiti-va, fratilor, suiti-va, punand suisuri in inimile voastre si luand aminte la proorocul care zice: «Veniti sa ne suim in muntele Domnului, in casa Dumnezeului nostru, care ne face picioarele noastre ca ale cerbului si ne pune intru lucruri inalte ca sa biruim intru calea lui» (cf. Isaia 2, 3). Alergati, rogu-va, cu cel ce zice: «Sa ne sarguim pana ce vom ajunge toti la impreunarea credintei si a cunostintei lui Dumnezeu, la starea de barbat desavarsit, la masura varstei deplinatatii lui Hristos» (Efeseni 4, 13), care a fost botezat in cel de al treizecilea an al vietii sale vazute si care a urcat pe cea de-a treizecea treapta a scarii celei duhovnicesti, caci Dumnezeu este iubirea” (Sf. loan Scararul).

Sursa: IGNUS

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s