Mărturii ortodoxe ale reformatorilor protestanţi despre Maica Domnului

Maica DomnuluiPărintele Gabriel Militaru

Desi invataturile reformatorilor protestanti  nu urmeaza invatatura Bisericii Ortodoxe, modul in care unii dintre fondatorii Reformei protestante vad pururea fecioria Maicii Domnului este unul ortodox.

JEAN CALVIN:

“El afirma ca Maria lui Cleopa era sora mamei lui Iisus si, astfel, adopta terminologia ebraica, conforma careia verii si alte rude sunt desemnati si ei cu cuvantul folosit pentru frati” – Jean Calvin, Comentariu la Evanghelia dupa Ioan, referitor la versetul In. XIX, 25.

“Cuvantul frati pe care l-am mentionat mai inainte se foloseste, conform limbii ebraice, pentru a indica orice fel de rude; si astfel Helvidius dovedeste o nemasurata ignoranta atunci cand ajunge la concluzia ca Maria trebuie sa fi avut mai multi copii, fiindca “fratii” lui Hristos sunt mentionati uneori.” – Jean Calvin, Comentariu asupra concordantei  Evanghelistilor Matei, Marcu si Luca, vol. II, p. 215 (asupra pasajului: Mt. XIII, 55)

Nota: Helvidius a fost un crestin din secolul al V-lea care a negat pururea fecioria Maicii Domnului; el a fost admonestat si ideile lui au fost demontate de Fericitul Ieronim in tratatul sau Asupra pururea fecioriei Maicii Domnului, impotriva lui Helvidius.

  HULDRYCH ZWINGLI:

” Sa dau un exemplu: invatati, prin lumina credintei, ca Hristos S-a nascut dintr-o fecioara, stim ca acest lucru este adevarat, si nu avem nici un dubiu ca acei care au incercat sa considere aceasta afirmatie drept o figura de stil se inselau in mod categoric, si declaram absurde lucrurile pe care Helvidius si altii le-au inventat despre pururea-feciorie.” – Huldrych Zwingli, “Friendly Exegesis, that is, Exposition of the Matter of the Eucharist to Martin Luther, February 1527″, in  Selected  Writings  of Huldrych Zwingli , Volume Two, trans. and ed. by H. Wayne Pipkin, Pickwick Publications, 1984, p. 275.

”Apoi, mintea evlavioasa gaseste minunate bucurii in cautarea motivelor pentru care Mielul a ales sa se nasca dintr-o pururea-fecioara; dar in ceea ce priveste acest lucru ( Zwingli se refera la Prezenta reala a lui Hristos in Euharistie), se ingrozeste.” – Huldrych Zwingli, ” Subsidiary Essay on the Eucharist, August 1525″, in  Selected  Writings  of Huldrych Zwingli, Vol. 2, trans. and ed. by H. Wayne Pipkin, Pickwick Publications, 1984, p. 217.

MARTIN LUTHER:

” A fost pusa in circulatie o noua minciuna cu privire la mine. Se zice ca, prin predica si prin scris, as fi afirmat ca Maria, Maica lui Dumnezeu, nu a fost fecioara nici inainte, nici dupa ce I-a dat nastere lui Hristos, ci ca as fi spus ca L-a zamislit pe Hristos de la Iosif si ca ar fi avut mai multi copii dupa aceasta.” – Martin Luther, “That Jesus Christ Was Born a Jew”, in Luther’s Works, vol. 45, ed. Walther I. Brand, 1962, Muhlenberg Press, p. 199.

” Forma de exprimare folosita de Matei este cea comuna, cum as zice eu: ‘Faraon nu l-a crezut pe Moise pana ce s-a inecat in Marea Rosie’. De aici nu rezulta ca Faraon l-a crezut mai tarziu, dupa ce s-a inecat; dimpotriva, inseamna ca nu a crezut niciodata. Tot astfel, atunci cand Matei spune ca Iosif nu a cunoscut-o pe Maria pana ce nu L-a nascut pe Fiul. Si iarasi: Marea Rosie l-a inconjurat pe Faraon pana sa apuce sa treaca. Nici de aici nu rezulta ca Faraon a reusit mai tarziu sa treaca Marea Rosie, ci ca nu a trecut-o deloc. Tot astfel, cand Matei zice: ‘Si s-a aflat purtand in pantece, pana sa fi fost ei impreuna’, nu rezulta ca ulterior Maria ar fi avut relatii cu Iosif, ci ca acest lucru nu s-a intamplat niciodata. – Martin Luther, “That Jesus Christ Was Born a Jew”, in Luther’s Works, vol. 45, ed. Walther I. Brand, 1962, Muhlenberg Press, p. 212.

JOHN WESLEY:

” Cred ca El S-a facut om, alaturand natura divina si pe cea umana intr-o singura persoana; ca a fost zamislit prin lucrarea deosebita a Sfantului Duh, si nascut din binecuvantata Fecioara Maria care a ramas fecioara nestricata si neintinata atat inainte cat si dupa ce I-a dat nastere (lui Hristos).” – John Wesley, Scrisoare catre un romano-catolic

CONCLUZIA?!

Protestantii de astazi care neaga pururea-fecioria Maicii Domnului se gasesc in dezacord cu propriii  lor teologi si invatatori in materie de credinta.

Dupa un material oferit de Parintele Nicolae Tanase de la Valea Plopului in cadrul Cercului pastoral al preotilor de spitale, Bucuresti, 6 octombrie 2008

Sursa: Chipul nemuritor al lui Dumnezeu

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s