Părintele Mitropolit Teofan, Cuvânt de învăţătura de Sfântul Gheorghe, 2013

 

Părintele Mitropolit Teofan

„Astăzi, Biserica noastră îl prăznuieşte pe Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, numit şi «Purtătorul de biruinţă».

În lumea noastră obişnuită, se afirmă adesea despre o persoană care a reuşit în viaţă că este un învingător.

Dacă reuşeşte în afaceri, se spune că este un învingător. Dacă cineva reuşeşte în politică, de asemenea, se spune despre el că este un învingător. Dacă este un foarte bun sportiv şi primeşte multe cununi şi multe premii, acelaşi apelativ primeşte. Aşişderea şi în alte domenii – în artă, în literatură, în stiinţă-, se spune despre omul care a dovedit excelenţă în domeniu că este un învingător.

Se poate însă oare spune şi în domeniul credinţei că o persoană este învingătoare?“.

Răspunsul urmează imediat: „Credem că în domeniul credinţei, mai puţin se poate spune de cineva că este un învingător.

Căci nu poţi avea o credinţă atât de tare şi de puternică, încât să te numeşti învingător în cele ale credinţei.

Nu poate cineva să spună că are o credinţă atât de fierbinte, o smerenie atât de adâncă, o nădejde atât de neclătinată, încât să se afirme despre el că este un om învingător întru cele ale credinţei, ale nădejdii, ale rugăciunii, ale smereniei.

Şi totuşi, numele pe care Biserica l-a oferit Sfântului Mare Mucenic Gheorghe este «Purtător de biruinţă», care, în limbajul comun, înseamnă învingător.

Dar lucrurile nu stau tocmai aşa.

Învingătorul în această lume, în domeniile amintite şi în cele asemănătoare, se bizuie pe forţele sale, pe ştiinţa sa, pe antrenamentul său, pe isteţimea sa, pe relaţiile sale, şi prin propriile sale forţe, propriile sale puteri, reuşeşte să fie învingător.

Pe de altă parte, purtătorul de biruinţă, chiar prin aceste cuvinte folosite «purtător de biruinţă», arată că biruinţa este a Altcuiva.

El doar poartă aceasta biruinţă, el doar şi-o însuşeşte, el doar mărturiseşte despre aceasta, dar biruinţa în sine aparţine Altuia.

Cui aparţine oare în domeniul credinţei biruinţa?

Nu aparţine decât Aceluia singur, Unul Domn Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, fiindcă în esenţă, fundamental, Singurul Biruitor, Singurul Învingător cu adevărat este Domnul Hristos.

Credinţa Bisericii arată şi mărturiseşte că prin pătimirea Sa şi prin învierea Sa din morţi, Domnul Hristos, Dumnezeu Adevărat şi Om Adevărat, a biruit moartea, a biruit întunericul, a biruit necredinţa, a biruit necunoaşterea, a biruit demonii, a biruit păcatele, a biruit tot ceea ce este urât şi rău în această lume.

Iar Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, pe care îl prăznuim astăzi, împreună cu Sfântul Mucenic Pantelimon, împreună cu toţi sfinţii Bisericii au fost purtătorii de biruinţă, pe care a realizat-o, prin Cruce şi Înviere, Domnul Hristos.

Nu poate să existe credinţă adevărată fără biruinţă asupra răului, întunericului, necredinţei şi necunoaşterii“.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s